محصولات مرتبط
نقد و بررسی اجمالی دسته بازی پلی استیشن 5 سونی مدل DUALSENSE CFI-ZCT1W
با قابلیت پاسخدهی هپتیک و دو عملگر مکانیکی که جایگزین موتورهای لرزاننده شدهاند، شما تمام اتفاقات درون بازی را در دستان خود احساس خواهید کرد. لرزشهای پویای دوال سنس به شما این امکان را میدهند تا جزئیات فراوانی از عوامل محیطی تا سلاح درون دستانتان را کاملا احساس کنید.
با دکمههای ماشهای تطبیقپذیر دوال سنس، شما نیرو و تنش ناشی از لحظات پرهیجان بازی را در انگشتان خود حس خواهید کرد. این دکمهها در مواردی چون استفاده از یک تیر و کمان یا ترمز گرفتن هنگام رانندگی، قدرت خود را نشان میدهند و شما را بیشتر از همیشه با بازی درگیر میکنند.
دوال سنس دارای یک عدد میکروفون تعبیه شده است تا بدون نیاز به اتصال هدست بتوانید با دوستان خود در بازی صحبت کنید. مانند دوال شاک 4، دوال سنس نیز دارای جک 3.5 میلیمتری برای اتصال انواع هدفون و هدست است. روی این کنترلر دکمهای نیز برای خاموش کردن میکروفون تعبیه شده است.
اندازه و حجم دوال سنس
از نکات مبهم کنترلر جدید پلیاستیشن 5 که هنوز اطلاعات رسمی آن بهاشتراک گذاشته نشده، اندازهی آن است. بااینحال، میتوانیم با کنار هم گذاشتن این دو کنترلر و یک مقایسهی چشمی، استنتاج بکنیم که کنترلر نسل نهمی سونی حجم بیشتری را قرار است نسبت به همتای نسل هشتمی خود اشغال بکند. با یک نگاه سریع به دو کنترلر، متوجه بزرگتر و حجیمتر شدن قسمت مرکزی دوالسنس نسبت به دوالشاک ۴ میشویم. تغییر دیگر اما در دو دستگیره یا هندل (Handle) دوالسنس است. قسمت داخلی این دو جایگاه، نسبت به دوال شاک ۴، صافتر و ظریفتر طراحی شده است.
بهنظر سونی به انتقاداتی که به کنترلر پلیاستیشن 4 وارد میشد، گوش کرده و با تغییر در طراحی دوتکیهگاه دوالسنس، تسلط گیمر بر کنترلر را بیشتر از قبل بکند. با نگاه و مقایسهی دو کنترلر پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5، میتوان متوجه بالاتر آمدن آنالوگها هم شد. آنالوگها حالا از لبهی پایینی کنترلر، بالاتر آمدهاند و در قسمت مرکزی دوالسنس جاخوش کردهاند. احتمالا این تغییر بهدلیل کارگذاشته شدن یک میکروفون داخل دوالسنس باشد که در ادامه، سراغش خواهیم رفت.
دکمههای Shoulder برآمده و برجستهتر
دکمههای Shoulder یعنی L1 و R1 قطعا از مهمترین و کاربردیترین کلیدهای دوالشاک در تمامی نسلها بوده است. پس از اینکه در دوالشاک 4 شاهد تغییر شکل دو تریگر L2 و R2 بودیم، سونی برجستگی دو دکمهی L1 و R1 را کاهش داد که خرابی و از کارافتادگی احتمالی این دو دکمه در درازمدت را در پی داشت. شرکت ژاپنی حالا با بزرگتر و برجستهتر کردن این دو دکمهها، در تلاش است تا علاوهبر بالا بردن تسلط و کنترل گیمر، از احتمال خرابی و موارد اینچنینی هم جلوگیری کند.
حذف گودی زیرین دوالشاک ۴
از دیگر تغییراتی که در مهندسی دوالشاک ۴ پدیده آمده و به خلقت دوالسنس انجامیده، حذف شدن قسمت گود در بخش زیرین دوالشاک ۴ است. گود بودن بخش پایینی در کنترلر پلیاستیشن 4 باعث میشد تا انگشتهای وسط که مسئول گرفتن دو تریگر هستند، بیشتر درگیر نگهداشتن کنترلر باشند و سرعت واکنش گیمر برای استفادهی سریع از تریگرها بهمراتب کم بود. با لحاظ شدن این تغییر در ساختار دوالسنس، با سرعت بهمراتب بیشتری میتوان با انگشتان وسط سراغ دو تریگر رفت و سرعت واکنش گیمر بهمراتب افزایش خواهد یافت. موردی که بهخصوص در شوترهای پرسرعت، کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت.
حذف شدن فاصله میان دکمههای شولدر و تریگر
میرسیم به تغییر بعدی که یکی دیگر از تفاوتهای میان دوالشاک ۴ و دوالسنس را رقم میزند. سونی با حذف فاصلهی میان دو دکمهی شولدر و تریگر، حالتی جدید را در دوالسنس ایجاد کرده که ما را یاد کنترلرهای کلاسیک پلیاستیشن میاندازد. این تغییر بدون شک دسترسی به دو دکمهی نامبرده را بیشتر میکند و گیمر میتواند بهتر از آنها استفاده کند. به همان نسبت که گیمر دسترسی بیشتری به این دکمهها خواهد داشت، بازیسازها هم دستانشان برای طراحی مراحل و دیزاین آثار خود، بازتر خواهد بود.
بیرنگ شدن تمامی دکمههای دسته پلی استیشن 5
رنگهای آبی، سبز، قرمز و صورتی دکمههای کنترلر کنسولهای پلیاستیشن بدون شک، از بزرگترین و خاطرهانگیزترین نمادهای این کنسولها بودهاند. باتوجهبه تصاویر منتشر شده از کنترلر دوالسنس، بهنظر میرسد که در این کنترلر شاهد بیرنگ شدن تمامی دکمهها از جمله دکمههای ضربدر، مربع، دایره و مثلث هستیم. البته که سونی پیشتر با کنسولهای دستی پلیاستیشن ویتا و PSP نیز دکمهها را بدون رنگ در معماری پلتفرمش گنجانده بود. البته که طرح استاندارد دوالسنس دارای دکمههای بدون رنگ است و شاید طرحهای شخصیسازی شده، دوباره آن رنگهای محبوب را به این کنترلر بازگردانند. کسی چه میداند شاید کنترلر تماما سفید دوالسنس، این رنگها را بهصورت چراغهایی مخفی در دکمهها، هنگام روشن شدن کنترلر نمایان کند؟ البته که همین بدون رنگ بودن دکمهها، در مسیر مینیمال و ساده بودن ظاهر کنترلر بوده است و زیبایی خاص خودش را دارد.
اضافه شدن روکش لاستیکی به ساختار آنالوگها
یک تغییر دیگر که ساختار دوالسنس دسته پلی استیشن 5 نسبت به دوالشاک 4 را متفاوت میکند، اضافه شدن روکشهای لاستیکی به آنالوگها است. این روکشها که طراحی خاص آنها را در تصویر میبینیم، با ایجاد کردن نوعی اصطکاک میان انگشتان و آنالوگ، از لغزش انگشتان و خروج گیمر از جریان بازی جلوگیری میکنند. تغییری که مثل موارد قبلی، تسلط گیمر بر جریان بازی را بیشتر از قبل خواهد کرد.
افزایش اصطکاک بخش زیرین کنترلر
به منظور افزایش کنترل گیمر روی بازی و همچنین کم شدن احتمال لغزش دست بازیکن، سونی قسمت زیرین دوالسنس را با نوعی پلاستیک خاص تولید کرده که مثل بخش لاستیکی دو آنالوگ این کنترلر، باعث افزایش سطح تماس میان دست بازیکن و کنترلر شده و تسلط گیمر را بالاتر میبرد.
استفاده از درگاه USB - C برای شارژ باتری کنترلر
استفاده از درگاه USB - C برای شارژ باتری کنترلرهای دوالسنس بهاین معنی است که سونی همچنان قرار است از باتریهای شارژ شونده در کنترلرهای خود استفاده کند و صدالبته، درگاه USB - C موجب بالا رفتن سرعت شارژ شدن کنترلر نسبت به دوالشاک ۴ خواهد بود؛ ۴.۴۰ برابر سریعتر. نسل جدید درگاههای USB که سری C یکی از اعضای این خانواده است، با سرعت ۵.۲۰ گیگابایت بر ثانیه علاوهبر انتقال سریع اطلاعات، وسایل شارژ شدنی را هم بهسرعت شارژ میکند. یک تغییر بسیار خوب از دوالشاک ۴ به دوالسنس.
دوالسنس شمای پلتفرم نسل نهمی سونی را نمایش میدهد
برخلاف این تیتر قلمبه سلمبهای که برای این بخش انتخاب کردهام، سونی بهنظر طرحی ساده را برای ظاهر پلتفرم نسل نهم خود انتخاب کرده است. حالا شاید با خود بپرسید که این را از کجا میگویم. یک نگاه به شکلوشمایل PSVR و اشتراکات زیاد آن در رنگبندی و طراحی با دوالسنس، نشان میدهد که سونی برای پلتفرمهای نسل بعدی خود یک ظاهر ساده و شیک را در نظر گرفته است که در آن، رنگهای آبی، مشکی و سفید مرکز توجهها خواهند بود. البته که برای اثبات شدن این موضوع باید منتظر روز نمایش پلیاستیشن 5 بمانیم. روزی که انگار فاصلهی زیادی با آن نداریم.
حسگرهای لمسی و تریگرهای حساستر
اما میرسیم به یکی از مهمترین تغییراتی که سونی از زمان معرفی دوالسنس مشغول مانور دادن روی آن بوده است. ابتدا از سیستم حسگرهای لمسی (Haptic Feedback) شروع کنیم. این سیستم، اصلیترین دلیل تغییر نام کنترلر جدید سونی از دوالشاک ۴ به دوالسنس بوده است. سونی حالا موتورهای ایجاد شوک در کنترلرهای خود را کنار گذاشته و در بدنهی دوالسنس، از موتورهایی قدرتمندتر استفاده کرده تا باتوجهبه شرایط موجود در بازی، لرزشهایی خاص را در بدنهی کنترلر ایجاد و احساس موجود در محیط را بهتر از قبل به گیمر منتقل کنند. چنین موضوعی کموبیش با بازی Death Stranding و دوالشاک ۴ به گیمر منتقل میشد. در دث استرندینگ باتوجهبه نوع سنگینی بار، باید با یکی از تریگرها تعادل خودمان را حفظ بکنیم. هنگام بهم خوردن تعادل، باتوجهبه سنگینی بار، یکی از قسمتهای راست، چپ یا تمام وجود کنترلر شروع به لرزیدن میکند.
پخش شدن لرزش در جایجای کنترلر باعث میشود تا گیمر حتی بدون نگاه به صفحهی نمایشگر بتواند تعادل خود را حفظ بکند. این موضوع در کنترلر پلیاستیشن 5 نقشی کلیدی را ایفا خواهد کرد؛ مثلا در یک بازی ریسینگ، حرکت از یک مسیر پر از گلولای لرزشهایی را ایجاد خواهد کرد تا گیمر بداند کدام قسمت از ماشین با موانع مسیر درگیر شده است.
تریگرهای دوالسنس حساستر از دوالشاک ۴ عمل میکنند. سونی برای شرح این موضوع، کشش یک کمان را مثال زده است؛ بهطوری که هرچقدر بیشتر دکمهی تریگر را فشار بدهید، کمان بیشتر کش میآید و نیروی مضاعف در آن ذخیره میشود. البته که این ویژگی، در بازی نسل هفتمی Hitman Absolution لحاظ شده بود. جایی که شما هنگام استفاده از سلاحهای مختلف بهخصوص تفنگ اسنایپر، اگر تریگر شلیک گلوله را تا نیمه فشار دهید، مامور ۴۷ نفس خود را نگه میدارد و زمان تقریبا آهسته میشود. حالا با زیاد کردن فشار روی تریگر شلیک و چکاندن ماشه، میتوانید در زمان مناسب هدفتان را از صحنهی روزگار محو کنید. این ویژگی هم انگار قرار است نقشی مهم و حیاتی را در آفرینش دوالسنس ایفا کند.
وجود یک میکروفون داخل کنترلر
این یکی، از آن ویژگیها خاص و جذاب است که دوالسنس را هیجانانگیز و «نسل نهمی» میکند! در داخل این کنترلر یک میکروفون تعبیه شده است که بهوسیلهی آن میتوانید در هر لحظه که بخواهید، با سایر بازیکنان ارتباط برقرار کنید. علاوهبر کاربرد این میکروفون در بازیهای آنلاین، احتمالا از آن میتوان برای دستور دادن به کنسول استفاده کرد؛ مثلا سیو کردن بازی قبل از برپا شدن یک باسفایت یا تعویض سریع بازیکنان در بازیهای ورزشی، احتمالا از کاربردهای این میکروفون خواهند بود.
شما میتوانید این میکروفون را هر زمان که بخواهید، خاموش یا روشن بکنید. دکمهی خاموش/روشن کردن این میکروفون، یادآور دکمهی خاموش/روشن کردن آنالوگ در کنترلرهای پلیاستیشن ۱ و پلیاستیشن ۲ است که دقیقا در همان جایگاه قدیمی و نوستالژیک تعبیه شده است. فناوری تعبیه شده در زیر لوگوی میکروفون که تصویرش را میبینیم، کاری میکند تا هنگام صحبت کردن، این فقط صدای شما باشد که به گیرنده ارسال میشود و دیگر اصوات مزاحم محیط، برای شخص گیرنده ارسال نشوند.
اضافه شدن دکمه Create
نسل قبل سونی با اضافه کردن دکمهی Share، کاری کرد تا گیمرها بتوانند تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این دکمه درواقع دسترسیهای مختلفی به گیمر میداد تا بتواند از گیمپلی بازی ویدیو تهیه کند یا از آن عکس بگیرد. این دکمهی Create هم احتمالا تمامی کاربردهای دکمهی Share را چند پله بهتر از قبل بکند. از آنجایی که تمامی بازیهای انحصاری پلیاستیشن 4 دارای حالتی موسوم به فوتو مود (Photo Mode) بودند، احتمال میرود که این دکمه، یک حالت فوتو مود را برای تمامی بازیها در دسترس قرار بدهد. شاید یک حالت کاربردیتر از فوتو مود؟ کسی چه میداند؛ باید صبر کنیم و ببینیم که سونی چه چیزی را برایمان تدارک دیده است.
حذف شدن لایتبار دوالشاک 4
یکی از حرکات جذاب سونی برای تولید دوالشاک 4، اضافه کردن لایتبار به این کنترلر بود. لایتبار علاوهبر شکیل کردن ظاهر کنترلر و اضافه کردن یک حالوهوای ویژه به کنترلرهای سونی، به یکی از اصلیترین مکانیزمهای ارتباط Playstation Camera و PSVR با گیمر تبدیل میشد. حذف شدن لایتبار در دوالسنس و طراحی جدید این کنترلر، احتمالا از این خبر میدهد که PSVR جدید یک سازوکار تازه را برای کنترلرهای خود در پیش گرفته است. موردی که با مرور پتنتهای ثبتشده برای PSVR 2 توجیه میشود.
ظرفیت بالا برای نمایش طرحهای متنوع
در نگاه اول، دوالسنس یک کنترلر مینیمال، ساده و بهشدت زیبا است. اگر یک بار به این کنترلر نگاه کردید و چنین موضوعی به ذهنتان رسید، چند دقیقه بعد دوباره به آن نگاه کنید. بله این کنترلر ظرفیت بسیار بالایی برای نمایش طرحهای متنوع دارد. شاید فقط ۳۰ دقیقه کافی بود تا پس از رونمایی از این کنترلر، سیل طرحهای مختلف دوالسنس که توسط طرفداران زده میشد، شبکههای اجتماعی و اینترنت را در خودش ببلعد! امیدواریم که سونی هم از این موضوع آگاهی داشته باشد و به علاقهمندان اجازه دهد تا کنترلر خاص خودشان را شخصیسازی کنند. البته که استودیوهای بازیسازی قطعا از این ظرفیت بالای دوالسنس استفاده خواهند کرد و نسخههایی ویژه از آن را برای فروش و تبلیغ بازی خود، طراحی خواهند کرد.
دیدگاه خود را بنویسید